Doelstellingen

Het scouting programma is gebaseerd op vijf interessevelden, onder andere: sport, spel, creativiteit en verkennen. Scouting is dan ook zeer veelzijdig. Maar een speciale plaats heeft het buitenleven. Zodra het goed weer is trekken we er bij scouting graag op uit. Een speurtocht, bosspel of weekendje weg met de tent. Kamperen is dan ook zeer populair binnen Scouting.
Kamperen bij Scouting is: zonder al te veel luxe, samen des te meer lol hebben!

Dit alles onder leiding die door Scouting wordt getraind en die jaarlijks cursussen blijft volgen.
Naar mate de leden ouder worden neemt de eigen verantwoordelijkheid toe.
Leden van de Explorers hebben geen leiding meer, maar begeleiding en de Pivo’s hebben zelfs geen begeleiding meer, maar regelen hun zaakjes helemaal zelf; bijgestaan door een adviseur.
Zo wordt ook in het spel van verkennen de jeugd/jongeren geleerd om verantwoordelijkheid te dragen en hoe met die verantwoordelijkheid om te gaan…..

Veel nieuwe leiding komt dan ook vanuit de eigen leden die na de Explorers of de Pivo’s de stap van lid naar leiding maken. Zo houden we natuurlijk ook een vereniging, waarvan de leiding ook weet wat er bij de jongeren speelt!